söndag 29 maj 2016

Det där med växter...


Inget jag kan skryta med är att jag har "gröna fingrar"

Eller kanske lite

För nu är jag så stolt så här kommer lite tips och skryt..


Se bara vilket praktexemplar! Tycker själv den är snyggare än någon i butiken..( Sa ju att det blir massa skryt nu:) 

Jag har försökt förr att spara Olivträdet och då inomhus,men efter några månader då det bara tappat blad och står och skräpar så har det åkt ut igen.Så där har jag aldrig lyckats.
 
Men nu faktiskt två vintrar i rad så har jag sparat det inne i vårat inglasade uterum,som inte alls är 
varmt och det blir även minus grader där inne. 


Mitt tips till er som vill försöka är att: Ställ krukan intill väggen där det är som varmast.
Låt krukan vara kvar men lägg bubbelplast runt om plastkrukan.
Sen tidningspapper över jorden,så mycket det bara går och får plats,därefter ställde jag ner krukan i en större kartong och la i några kuddar runt om,så lite pyssel men inte särskilt besvärligt...

Däremot så när vårvärmen och solen kommer så får man vara snabb med att ta fram den och börja vattna...
Inget vatten på hela vintern har den fått och den har inte tappat ett enda blad..

Så för er som tröttnat på ett skräpigt olivträd i ett rum en hel vinter..Prova och lycka till!

Ha det bäst...

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Då ska jag slå in mitt olivträd (som jag inte pt än) och en ställa det i växthuset under vintern. Förstår att man ska vara rädd om rötterna så de inte får frost.
    Ha det fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.