onsdag 4 mars 2020

Tillbaka igen...


Hej alla kära bloggisar!

Det var ett tag sen jag kikade in här.. Lagom till att min blogg har födelsedag och firar hela 8 år så kom jag av mig lite. Fick helt enkelt idetorka och livet kom emellan. Men nu är jag tillbaka och även om inte inläggen duggar tätt så blir det ett och ett annat inlägg ett tag till..

Livet i Spanien är just nu ganska behagligt vintern är över fast denna vinter har ändå varit den bästa här på dom 5 åren som vi har varit här.

Just nu har vi riktiga sommartemperaturer här och idag har vi haft + 26 grader där vi befann oss.

Vi tog bilen och gjorde en dagsutflykt på endast en timmes bilresa hemifrån. Lagom tycker jag som inte tycker att det är så kul med trafiken här som bara blir värre och värre.

Vi åkte till Manilva för att besöka det gamla romerska svavelbadet där det sägs att Julius Caesar badade på sin tid för ca 2000 år sedan.



Innan man går i vattnet så ska man smörja in sig med lera från hålen i väggen.

Vattnet har en hög svavelhalt och när svavlet kombineras med väte så produceras svavelväte som luktar som ruttna ägg.

Svavlet sägs ska vara bra mot hudproblem som t.ex psoriasis och det sägs att Julius Caesar lät inrätta ett badhus till soldaterna som blev av med sina hudproblem.






Badhuset:)


Med en liten stege tar man sig ner i vattnet där vattentemperaturen ligger på konstant 22 grader.
Och vattenanalyser görs regelbundet.

Efter badet kan man sitta och soltorka på en bänk.Vi hamnade med ett glatt gäng med engelsmän tyskar och kanadensare.


Jag fegade lite och vågade inte simma in i den andra kammaren mer än en liten bit..

Lite scary:))





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.