måndag 9 april 2018

Vårat minikök...



Vårat kök här i Spanien är inte stort alls,ganska exakt 4 kvm.

Men med tanke på hur lång tid allt tagit så skulle man kunna tro
att det är stort som ett restaurangkök:)

Vi har gjort det mesta själva..Mr J har ritat på kökets utformning,och har lyckats att fylla upp varenda tom yta i köket.Med flera skåp än förut och stor kyl/frys.

Vi har anlitat hantverkare endast till att bygga och sätta upp köksskåpen som är specialgjorda för vårat kök. Plus stenmannen som satte dit stenskivan.

Fast om jag ska vara riktig ärlig så är det inte helt klart..
En kran som läcker och silikon runt stenskivan som har blivit gul ska bytas ut..

Men efter allt manjana så gör vi nu göra resten själva...
I morgon kan vara i nästa vecka:)

Bara att bita ihop,och acceptera:) 
Vi bor i Spanien nu,här är det så..här tar man allt med ro:)


En liten kik från vardagrummet in i vårat nya kök...





Vi började med att öppna upp ingången till köket som endast var 70 cm.
Vi hade tänkt från början att ta bort hela väggen.
Men vi såg att det blev en hel del problem och jobb, så vi insåg snabbt att
det får endast bli en större öppning som nu är nästan 90 cm.




Vi rev ut inredningen men behöll kaklet..
Som vi sedan målade med klinkerfärg.
Resultatat blev över förväntan!


Och för att spara lite jobb så behöll vi även klinkerplattorna på golvet.
(riva kakel och klinker i en liten lägenhet är inte det optimala)
Och la helt enkelt ett grått laminat på det..

Eftersom det är klinker och marmor golv i lägenheten,så känns nu laminatgolvet
riktigt skönt att gå på.
För jag lovar att det är kallt om fossingarna att gå på ett marmorgolv.


Rostfria vitvaror och grått laminatgolv..Högblanka skåpluckor..
Och jag känner mig nöjd.

Det bästa av allt! Vi fick t.om in en liten diskmaskin..


Eftersom köket är liten och vi valde vitvaror i rostfritt och grått golv så var jag lite orolig att det skulle bli mörkt. Så vi valde en stenskiva i vitt..
Kanske inte det bästa valet ser jag nu i efterhand, (allt,varenda märke syns) men snyggt och ljust är det


Hur som helst..
Här är resultatet och jag är supernöjd och så glad över mitt nya kök...

3 kommentarer:

  1. Blev kanonfint, vilket jobb ni gjort. Saker och ting händer inte med raketfart här precis, men det får man leva med. Vi pratade idag om vi kanske skulle fixa diskmaskin. Vi får se hur det blir med det, kanske, kanske inte.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. jag tror jag kommer ner, hihi...där skulle man nog trivas, ljust och fräscht ;))
    Jag väntar bara på storvinsten, hehe...idag har vi tittat på resor till Grekland och Turkiet, men vi väntar nog på att beställa ändå...is i magen. Två veckor till hösten !
    Ha en fin vecka !
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag har själv bott i tre olika hus i Spanien och alla har haft pyttesmå kök. Två i korridorformat och ett som en liten fyrkant. Detta trots att Spanien är förknippat med god mat och stora familjesammankomster med massor av mat. Kan det hända att det är för att det oftast är männen som ritar husen?

    Men ditt kök ser så fint ut.

    Kramen, Anneli

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.